08 de novembre 2006

Redescobrint el programari lliure

Com deia en el post anterior, això de tenir temps per provar coses noves durant les hores de feina es molt útil.

Dilluns tenia que instal·lar el WinRar a un company de feina. Com no tenia l'instal·lable a ma vaig decidir tornar-lo a descarregar.

Per sort em vaig topar amb un programa que tenia molt bons comentaris dels usuaris (ho heu encertat, estava buscant dins de Softonic), i que a demes era gratuït (el missatge que et surt cada cop que obres el winrar una vegada ha expirat el temps de prova es força engorros).

Vaig decidir provar-lo a vera si realment era tant bo.

Doncs si, si que ho es. Es molt senzill, funcional, complert, lliure i traduït a la nostre llengua. Qui don mes?.

Doncs encara hi ha mes. Resulta que l’empresa que l’ha creat, ja ha desenvolupat un algorisme de compressió anomenat
7z, (que ademes també es lliure) que comprimeix força mes. En la web asseguren que entre un 2% i un 10%, pero jo he fet una prova i a comprimit un 34% mes que el mateix contingut en .RAR.

El programa es diu
7-Zip i no li manquen opcions (a tot cas que fos una mica mes maco, però això també repercuteix en la velocitat d’execució) respecte als seus competidors ZIP i RAR, inclús es capaç de generar un autoextraïble (molt important per a un sistema de compressió nou i desconegut per la majoria d’usuaris).

Ara em direu maniàtic, però una altre avantatge respecte als programes mes coneguts (i comercials) es que al ser lliure algú s’ha pres la molèstia no nomes de traduir-lo al català (i a 75 idiomes mes) sinó que ademes ja fa temps que han tret la versió per 64 bits, per tant ara ja puc comprimir i descomprimir molt mes ràpid que abans ;-).